{{ctrl.notification}}
اگر درب هواپیما را حین پرواز باز کنیم،چه اتفاقی می افتد؟

اگر درب هواپیما را در حین پرواز باز کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

یکی از نگرانی‌های مسافران در حین پرواز این است که اگر درب هواپیما باز شود، چه اتفاقی می‌افتد. این نگرانی معلوم نیست به چه علت در ذهن برخی مسافران ایجاد می شود اما می تواند تحت تاثیر فیلم هایی باشد که با موضوع گروگان‌گیری در هواپیما می سازند و غالبا داستان به این سمت پیش می رود که چند نفر به یکدیگر تیراندازی می کنند و ناگهان سیستم هواپیما اتصالی می‌یابد و درب هواپیما باز می‌شود. باید بگوییم چنین اتفاقی هیچ وقت به این راحتی ها رخ نمی دهد اما شاید برایتان جالب باشد که اگر روزی حین پرواز درب هواپیما باز شد چه چیزی در انتظارتان خواهد بود. با مجله سپهرسیر همراه شوید.


اگر درب هواپیما را در حین پرواز باز کنیم، چه اتفاقی می‌افتد - سپهرسیر

کابوس باز شدن درب هواپیما | خرید بلیط هواپیما چارتر از سپهرسیر

چنین اتفاقی چند وقت پیش ممکن بود در پرواز شیکاگو به مقصد پکن روی دهد. یکی از مسافران که خیلی هم مست بود، به سمت درب هواپیما حمله کرده و قصد باز کردن آن را داشت، خوشبختانه توسط مهمانداران و نیروهای امنیتی  بازدداشت شد و آرامش به هواپیما و مسافران آن بازگشت. در آن لحظه این سوال برای همه مسافران پیش آمد که  اگر درب هواپیما باز می‌شد، چه اتفاقی برای هواپیما رخ می‌‌‌داد؟ خب حالا باید به این موضوع بپردازیم. البته امیدواریم هیچ وقت در هیچ پروازی در هیچ کجای دنیا، کابوس باز شدن درب هواپیما به واقعیت بدل نشود.


اگر درب هواپیما را در حین پرواز باز کنیم، چه اتفاقی می‌افتد - سپهرسیر


واقعیت این است که اگر مسافری موفق شود که درب هواپیما را باز کند و یا درب کابین به هر دلیلی حین پرواز باز شود، فشار هوای کابین به شدت کاهش می یابد و این مساله می‌تواند منجر به آسیب‌هایی جدی به بدنه هواپیما و مرگ مسافران منجر گردد. یک نمونه مشابه از کاهش ناگهانی  فشار هوا  که منجر به مرگ 121 مسافر و خدمه پرواز شد، مربوط به هواپیمای بویینگ 737 بود که در سال 2005 اتفاق افتاد. در آن پرواز،  قبل از آنکه هواپیما  به زمین برسد، تمامی مسافران و خدمه جان خود را از دست دادند. گرچه که خلبان به محض وقوع مشکل  هواپیما  را در حالت خودکار قرار داده بود تا اگر به هر دلیلی نتوانست تا رسیدن به زمین جان سالم به در ببرد، دست کم جان مسافران را نجات داده باشد. 


اگر درب هواپیما را در حین پرواز باز کنیم، چه اتفاقی می‌افتد - سپهرسیر


در واقع اگر به هر دلیل درب هواپیما باز شود میزان اکسیژن موجود  در کابین هواپیما به شدت کاهش پیدا می کند و در چنین شرایطی اگر خلبان نتواند هواپیما را به درستی هدایت کند، مرگ مسافران و خدمه پرواز قطعی خواهد بود.

 

اگر رویای خلبان شدن را در سر می پرورانید، قبل از هر اقدامی مقاله " 10 دلیل ارزشمند برای خلبان شدن را بخوانید".

 

فشار داخلی کابین، اتفاقی دیگری است که در چنین شرایطی ممکن است اتفاق بیافتد. افرادی که در نزدیکی درب نشسته اند ممکن است به بیرون پرتاب شوند. از طریفی دمای کابین به سرعت کاهش پیدا می‌کند و حتی ممکن است که باعث شکستگی داخلی و آسیب جدی به بدنه هواپیما شود. البته این مساله یعنی کاهش دما یا شکستگی قسمت‌های مختلف فقط مخصوص باز شدن درب هواپیما نیست، حتی شکستن شیشه پنجره یا هر قسمتی که باعث نفوذ هوا به داخل شود، می‌تواند فاجعه ای وحشتناک را به دنبال داشته باشد.


اگر درب هواپیما را در حین پرواز باز کنیم، چه اتفاقی می‌افتد - سپهرسیر


در سال 1988 یک هواپیمای بوئینگ 737 مربوط به شرکت  Aloha در ارتفاع 24 هزار پایی، به علت ایجاد شکافی کوچک در سقف کابین دچار آسیب جدی شد. خوشبختانه چون همگی مسافران کمرب کمربند خود را بسته بودند، به هیچ کدام آسیبی وارد نشد و خلبان توانست با کنترل کامل، هواپیما و البته مسافران را سالم در یک فرود اضطراری به زمین برساند.

اگرچه فشردگی هوا می‌تواند بسیار خطرناک باشد اما این مشکل به ندرت اتفاق می افتد. زیرا هواپیما قبل از پرواز همیشه مورد بررسی کامل قرار می‌گیرد و  هرگونه آسیبی  در بدنه هواپیما سریعا مورد بررسی قرار  میگیرد. خبر خوبِ دیگر این است که باز کردن درب هواپیما که همه نگران آن هستند، اصلا کارِ راحتی نیست و فقط خدمه هواپیما می‌توانند آن را باز کنند.

پیشنهاد ما این است که در صورتِ مشاهده هر گونه  مورد مشکوک مبنی بر  آسیب رساندن به بدنه هواپیما از سوی مسافران، سریعا خدمه پرواز را در جریان بگذارید تا از هر رویداد ناگواری جلوگیری شود. اما همانطور که گفتیم، آسیب رساندن به بدنه هواپیما یا شکستن شیشه و باز کردن درب هواپیما به این راحتی‌ها نیست و یکی از دلایلی که قبل از ورود به پرواز مورد بازرسی های بدنی قرار میگیرد این است که از ورود هر شیئی که موجب آسیب به هواپیما و مسافران شود جلوگیری شود. پیشنهاد می کنیم مقاله "فهرست اشیاء ممنوعه در پرواز" را بخوانید.

 

سپهرسیر | بهترین مرجع خرید بلیط هواپیما

date_range چهارشنبه 13 تیر 1397 remove_red_eye 4742 بازدید favorite_border 0 chat 1
بخش
شماره موبایل
شماره ثابت
کانال تلگرام
پرواز داخلی
09903355090
پرواز خارجی
09903355090
هتل داخلی
05137621919
ثبت نظر
chat 1
مجیبیان :

چرا در هلی کوپتر اگر درب باز باشه مشکلی ایجاد نمیشه اما در هواپیما ایجاد میشه؟

مدیر سایت :

سلام دوست عزیز. چون چیزی که باعث می شود در صورت بازشدن درب هواپیما مشکلات جدی به وجود بیاید اختلاف فشار هوا در داخل کابین و بیرون آن است که در مورد هلی کوپتر این اختلاف فشار مانند هواپیما نیست.