{{ctrl.notification}}
سپهر سیر ، شناخت کامل شرکت های هواپیمایی و تصمیم گیری بهتر در خرید بلیط هواپیما

شرکت‌های هواپیمایی ایران را بشناسید | خرید بلیط هواپیما از سپهرسیر

شناخت شرکت های هواپیمایی ایران به شما در خرید بلیط هواپیما کمک به سزایی میکند همانطور که شناخت هتل ها برای رزرو آنلاین هتل به شما کمک میکند. هواپیما هم برای مسافران در طول مسیر، درست مانند هتل محل اقامت اهمیت دارد. امنیت، خدمات باکیفیت و حتی نحوه تعامل مهمانداران با مسافر، همه اینها می تواند در تجربه سفر شما موثر باشد. راستی بد نیست پیش از سفر و خرید بلیط هواپیما با شرح وظایف مهمانداران آشنا شوید.
 

سابقه راه اندازی شرکت‌های هواپیمایی در ایران به سال 1345 باز می گردد. این شرکت‌ها که حالا هر یک جایگاه و اعتبار خودش را دارد، از بخش‌های دولتی، خصوصی و نظامی تشکیل شده‌اند که بسته به هدف و نوع کاربریشان اقدام به مسافرگیری می‌کنند. دانستن این مطلب که هر مسافر با کدام شرکت‌های هواپیمایی سفر می کند توسط مسافر کاملا اختیاری است و این حق مسلم اوست که بداند با چه ایرلاینی سفر می کند. مگر اینکه فقط یک شرکت هواپیمایی اقدام به مسافرگیری در آن خط پروازی نماید. در ادامه قصد داریم شرکت‌های هواپیمایی ایران که تا کنون ایجاد شده و فعالیت می کنند را معرفی کنیم.


شرکت های هواپیمایی ایران - سپهرسیر

1. شرکت هواپیمایی هُما (ایران ایر)

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که با نام مختصر هُما (هواپیمایی ملی ایران) آن را می‌شناسید، قدیمی‌ترین و اولین ایرلاینی است که در سال 1345 شروع به کار کرد. هدف از راه اندازی این ایرلاین حمل ونقل مسافرین و محمولات پستی به داخل و خارج از کشور بوده و در حال حاضر به اکثر نقاط جهان خدمات پروازی ارائه می دهد. هما اولین ایرلاینی است که اجازه استفاده از هواپیماهای غول پیکر را داشت.

ایران ایر بر اساس متغیرهای مختلف، کلاس‌های پروازی گوناگونی تعریف کرده که از لحاظ ارایه‌ی خدمات و شرایط با هم متفات‌اند. این کلاس‌ها در دو گروه "هما کلاس" و "کلاس اکونومی" تعریف شده‌اند و مسافران هما کلاس خدمات ویژه‌ای در سطح بیزینس‌ کلاسِ  ایرلاین‌های دیگر دریافت می‌کنند. زیرگروه‌های این دو گروه اصلی به این ترتیب تعریف می‌شوند:

 

  • هما کلاس: گروه‌های نرخی I, J, C
  • کلاس اکونومی: گروه‌های نرخی L, N, M, Q, V, Y


قوانین بار هواپیمایی هما اینگونه اعلام شده است:
برای پروازهای داخلی و کلاس‌های نرخی پروازی M ,O ,Q  برابر 20 کیلوگرم می باشد و برای کلاس نرخی پروازی V برابر 25 و برای کلاس نرخی پروازی C برابر 30 و برای کلاس نرخی پروازی J  برابر 35 کیلوگرم می باشد.

برای پروازهای خارجی و کلاس‌های نرخی پروازی L ,N ,M ,Q ,V  برابر 30 کیلوگرم و برای کلاس پروازی Y  برابر 35 و برای کلاس پروازی I برابر 40 و برای C  برابر 45 و J  برابر 50 می‌باشد.

 در حال حاضر شرکت هواپیمایی هما 43 فروند هواپیما در مسیرهای پروازی داخلی و خارجی در اختیار دارد که در زیر نام برده شده است:

کلاس پروازی هما _ خرید بلیط هواپیما

 

2. شرکت هواپیمایی ایران ایرتور

ایران ایرتور توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد  تا به منظور پروازهای چارتری و توریستی مورد استفاده قرار گیرد.  و بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی ایران ایرتور با قیمت ۵۴ میلیارد تومان به شرکتی به نام هسایار که یکی از زیرمجموعه‌ های وزارت دفاع ایران بود واگذار شد اما، ۴ چک پرداختی این شرکت به صورت متوالی برگشت خورد و به این صورت این واگذاری لغو شد. در ادامه  مزایده ی دیگری در تاریخ ۵ دی سال ۱۳۹۴ صورت پذیرفت که به موجب آن، شرکت هواپیمایی ایران ایرتور با ارزش ۳۴ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده است. 
هم اکنون در حال حاضر ناوگان هواپیمایی ایران ایرتور، دارای ۵ فروند هواپیمای MD-82-83 است که هرکدام بین ۱۶۳-۱۵۸ نفر مسافر ظرفیت دارند.

قوانین بار شرکت هواپیمایی ایران ایرتور در پروازهای داخلی ایرانی برای هر مسافر 20 کیلوگرم و در پرواز های خارجی ایرلاین برای هر مسافر برابر 30 کیلوگرم است. میزان بار رایگان برای کودکان زیر دو سال نیز هم در مسیرهای داخلی و هم در مسیرهای خارجی، برابر با 10 کیلوگرم بار به اضافه ی 1 کالسکه کاملا تاشو است.
قابل ذکر است که مسافران ناتوان و معلول نیز می‌توانند علاوه بر بار مجاز، یک صندلی چرخ‌دار معمولی که بدون باطری باشد به همراه هر وسیله‌ ی دیگری که برای حرکت به آن نیاز دارند، تا حداکثر ۲۰ کیلوگرم را به همراه داشته باشند.
هر مسافر می تواند علاوه بر بار رایگان، ۱ عدد ساک کوچک  نیز بدون پرداخت اضافه‌ بار به همراه خود داخل کابین هواپیما ببرد  مشروط بر این که، این ساک دستی برای قرار دادن در جایگاه بالای سر مسافر و یا زیر صندلی مسافر مناسب باشد. در مجموع، ابعاد این ساک دستی نباید بیش از ۱۱۵ سانتی‌متر و وزن آن نباید بیش از ۵ کیلوگرم باشد.


برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت رسمی این شرکت iat.aero مراجعه نمایید.



شرکت های هواپیمایی ایران - سپهرسیر
 

3. شرکت هواپیمایی آسمان

شرکت هواپیمایی آسمان، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از ادغام 4 شرکت کوچک به نام های شرکت هوایی ایرتاکسی، پارس ایر، ایرسرویس و هور آسمان تشکیل شد. این ایرلاین از سال 1381 به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شده است. همچنین سیاست این شرکت استفاده از هواپیماهای کوچک مانند فوکر100 با ظرفیت 105 نفر است؛  اما اخیرا این شرکت در حال خرید هواپیماهای پهن پیکر است و طی سه سال گذشته توانسته است هواپیماهای ایربس 320 و بویینگ 727 را به ناوگان خود بیافزاید. دفتر مرکزی این شرکت در تهران قرار دارد و دارای دو پایگاه فعال در شیراز و مشهد است.

در سال ۱۳۹۶ هواپیمایی آسمان از نظر تعداد پرواز داخلی رتبه اول در بین ایرلاین های داخلی را کسب کرده است.

در ادامه به لیست ناوگان هوایی آسمان اشاره شده است:

  • هواپیماهای ایرباس ای ۳۲۰ 
  • هواپیمای ایرباس ای ۳۴۰ 
  • بوئینگ ۷۲۷ 
  • بوئینگ ۷۳۷
  • فوکر ۱۰۰
  • هواپیمای ای تی آر ATR72

برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت رسمی این شرکت www.iaa.ir مراجعه نمایید.

شرکت های هواپیمایی ایران - سپهرسیر
 

4. شرکت هواپیمایی ماهان

ماهان ایر امروزه به عنوان یکی از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی بسیار ایمن بین مردم شناخته شده است. این ایرلاین در سال ۱۳۷۱ در کرمان تأسیس شد و نام این شرکت برگرفته از شهری در ۳۵ کیلومتریِ کرمان است. البته دفتر مرکزی این شرکت در تهران می‌باشد و به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران شناخته می شود. هم اکنون شرکت هواپیمایی ماهان ایر 60 فروند هواپیمای مسافربری و باری دارد و روزانه به بیش از ۵۰ مقصد مختلف در اروپا، آسیا و خاورمیانه پرواز می کند.

کلاس‌های پروازی ماهان بسته به اینکه  داخلی یا خارجی باشد،  تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که از انواع آن می توان موارد زیر را نام برد.

پرواز داخلی ـ کلاس تجاری

  • پذیرایی: غذاهای ویژهٔ ایرانی و بین‌المللی، انواع نوشیدنی‌ها
  • سرگرمی: مجهز به تلویریون‌های ۴۲" در کابین

پرواز داخلی ـ کلاس معمولی

  • پذیرایی: پذیرایی معمول پروازها
  • سرگرمی: مجهز به تلویریون‌های ۴۲" در کابین

پرواز خارجی ـ کلاس تجاری

  • پذیرایی: غذاهای ویژهٔ ایرانی و بین‌المللی، انواع نوشیدنی‌ها
  • سرگرمی: مجهز به تلویریون‌های ۴۲" در کابین، امکان استفاده از سیستم پخش DVD و MP3 شخصی هر مسافر در پروازهای بالای سه ساعت
  • خرید داخل پروازی: امکان خرید از برندهای معتبر دنیا در حین پرواز
  • خدمات آسایش: اهدای هدیهٔ کیف ملزومات بهداشتی، آرایشی و تحریری در پروازهای طولانی، اهدای هدیه به کودکان ۲ تا ۱۲ سال، ارایهٔ پتو و بالش بسته‌بندی شده و ضدعفونی

پرواز خارجی ـ کلاس معمولی

  • پذیرایی: پذیرایی معمول پروازها
  • سرگرمی: مجهز به تلویریون‌های ۴۲" در کابین

همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت رسمی این شرکت  www.mahan.aero مراجعه نمایید.

شرکت های هواپیمایی ایران - سپهرسیر
 

5. شرکت هواپیمایی کاسپین

کاسپین هم یکی از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی معروف بین مردم است که از سال 1372 فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت با همکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران با 4 فروند هواپیمای یاک 42 آغاز به کار کرد و به مرور بر تعداد و تنوع هواپیماهای این شرکت افزوده شد تا جایی که هواپیماهای بویینگ از دیگر هواپیماهای به روز این شرکت می باشد.

ناوگان این شرکت شامل 11 فروند هواپیما از نوع هواپیمای بویینگ می‌باشد. که پیش بینی می‌شود به زودی آن را به 11 فروند برساند. وزن بار مجازی که شرکت هواپیمایی کاسپین تخمین زده است برای پروازهای داخلی و خارجی متفاوت است.

در سفرهای داخلی هر مسافر مجاز به حمل بار تا سقف 20 کیلوگرم و برای پروازهای خارجی تا وزن 30 کیلوگرم است و در صورتی که وزن بار مسافر بیش از این میزان باشد مشمول جریمه می شود. همچنین علاوه بر چمدان هر مسافر می‌تواند کیف دستی خود را به داخل کابین هواپیما ببرد که وزن آن نباید از حداکثر 4 کیلوگرم و مجموع ابعاد آن از 115 سانی متر بیشتر باشد.

همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت رسمی این شرکت  www.caspianairlines.com مراجعه نمایید.

شرکت های هواپیمایی ایران - سپهرسیر
 

6. شرکت هواپیمایی کیش ایر

این شرکت هواپیمایی متعلق به سازمان مناطق آزاد کیش است که از سال 1370 فعالیت می‌کند. و از سال 71 با دو فروند هواپیمای اجاره ای توپولوف فعالیت خود را آغاز کرد. به مرور جزیره کیش با تبدیل شدن به مکانی توریستی - تفریحی و ورود گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه آزاد تجاری، همچنین گسترده شدن این جزیره از نظر تجاری، وجود راه ارتباطی بین خود با مناطق دیگر را کاملا حس می‌کرد، به همین منظور هواپیمایی کیش ایر که ایرلاین خصوصی و متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش است تاسیس شد.

در حال حاضر کیش ایر 12 فروند هواپیما از نوع ایرباس 320، ایرباس 321، فوکر و مک دانل داگلاس با تمامی استاندارد های (IATA) دارد. همچنین شرکت هواپیمایی کیش ایر پروازهایی به مقاصد مختلف را با دو کلاس پروازی اکونومی (Economy) و تجاری یا بیزنس کلاس (Business Class) انجام می دهد؛ که بلیط هواپیمای بیزنس کلاس این شرکت در مسیرهای رفت و برگشت پروازهای تهران- کیش و تهران-مشهد به مسافران ارائه می‌شود.

همچنین در این شرکت هواپیمایی هر مسافر اجازه دارد تنها یک کیف دستی با خود به داخل کابین هواپیما ببرد که وزن مجاز این کیف نباید بیشتر از پنج کیلوگرم و مجموع ابعادش نباید بیش از ۱۱۵ سانتی متر باشد.

شما می توانید برای آشنایی بیشتر با هواپیمایی کیش ایر به وسایت اختصاصی آن www.kishairlines.ir مراجعه کنید.

شرکت های هواپیمایی ایران - سپهرسیر

 

منبع: fa.wikipedia.org

ثبت نظر
chat 1
torobche :

کاش مخفف نام هواپیمایی ها رو هم اضافه کنید .

مدیر سایت :

سلام و احترام. ممنون که یاداوری کردید. حتما ویرایش میشه.